Warsztaty LIONS QUEST w Ostrówku i nie tylko czyli wykluczeniu mówimy NIE
Tym razem chcę się przede wszystkim skupić na różnych działaniach, które uzupełniają się wzajemnie w dążeniu do osiągnięcia określonego celu. A tym celem jest pomoc dzieciom, pochodzącym z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i uzależnieniami.
Dla przypomnienia: od dwóch lat LC Warszawa Arka organizuje dwutygodniowe obozy wakacyjne dla dzieci z gminy Łochów z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i uzależnieniami – w roku 2014 dla 12 osób, w roku 2015 dla 23 osób w wieku 11-16 lat. Są to obozy, które w programie swoim oprócz normalnych atrakcji wakacyjnych, mają wprowadzone elementy profilaktyki uzależnień z Programu Lions Quest. Tym programem interesuję się od dawna i jest mi on bardzo bliski.
W zeszłym roku pojechałam na obóz z młodzieżą w ramach wolontariatu jako wychowawca (oczywiście uprzednio przeszłam odpowiednie kursy i zdobyłam odpowiednie certyfikaty). Po doświadczeniach z tego obozu postanowiłam zrealizować warsztaty dla nauczycieli w ramach programu Lions Quest, do których już od jakiegoś czasu się przymierzałam. Ich sensem byłaby kontynuacja pracy z młodzieżą w czasie roku szkolnego na bazie zajęć, które odbyły się w trakcie letniego obozu.
Zatem nadszedł czas podjęcia kolejnego kroku w procesie realizacji planu. Dlatego od jesieni 2015 r. poszukiwałam możliwości zorganizowania warsztatów Lions Quest, co w końcu udało się na wiosnę następnego roku. W dniach 1-3.04.2016 r. zorganizowałam w Ostrówku w Gminie Łochów i osobiście ukończyłam warsztaty metodyczne dla nauczycieli, wprowadzające do nauczania program rozwijania umiejętności życiowych i profilaktyki uzależnień „Sztuka dojrzewania” w ramach Programu Lions Quest.
Co to jest LQ ?
Nie wiem czy wszyscy wiedzą co to jest program LQ czyli Lions Quest. Dużo się o nim mówi w naszym Okręgu, ale dopóki nie wzięłam w nich udziału (w pełnym, 3-dniowym programie) - to inaczej to sobie wyobrażałam. Są to warsztaty dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców, którzy w trakcie zajęć uzupełniają swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie walki z uzależnieniami. Uczą ich tego i pomagają wdrażać w życie specjalnie wyszkolone trenerki, które są uprawnione do prowadzenia zajęć. W czasie warsztatów nauczyciele przygotowują i przedstawiają przykładowe lekcje, opowiadają o problemach, wymieniają się doświadczeniami. A na koniec otrzymują komplet podręczników (aż 15 sztuk!!!), na podstawie których mogą przygotować około 100 lekcji wychowawczych.
Lekcje wychowawcze maja na celu:
- wzmocnienie wiary w siebie, dostrzeżenie swoich mocnych stron , rozwijanie swoich zainteresowań
- zrozumienie, że każdy jest inny
- panowanie nad swoimi emocjami, wyrażanie uczuć
- umiejętność rozwiązywania konfliktów
- uświadomienie roli rodziny, przyjaciół i szkoły w rozwoju każdego człowieka – wzajemny szacunek i zrozumienie
- integracja ze środowiskiem w którym żyjemy
- propagowanie zdrowego trybu życia
- uświadomienie młodzieży, że to od nich zależy jak będzie wyglądało ich życie. I chociaż mają ciężki start, to muszą uwierzyć w siebie i w to, że mogą realizować swoje marzenia i cele. Oczywiście ciężką pracą i jeszcze raz pracą.
Celem tych zajęć jest odciągnięcie dzieci od zagrożeń, wynikających z uzależnień – w tym od narkotyków. Właśnie w takim kierunku zmierzają zajęcia w czasie organizowanych przez LC Warszawa Arka obozów wakacyjnych.
Przygotowania do warsztatów
We wrześniu zeszłego roku rozpoczęłam lokalnie rozmowy ze szkołami i władzami Gminy Łochów. Głównie pod kątem: zainteresowania programem, ustalenia listy nauczycieli oraz minimalizacji kosztów jakie musi ponieść Okręg w celu organizacji warsztatów. Długo nie trzeba było przekonywać, bo po obozach przez nas prowadzonych z elementami programu LQ są na ten temat tylko dobre opinie. W związku z tym ustaliłam z przedstawicielami Gminy i szkół i zrealizowaliśmy:
- miejscowa szkoła: udostępniła za darmo dwie sale na przeprowadzenie warsztatów, sfinansowała materiały (czyli: flip charty, mazaki, itp.), zorganizowała ciasteczka, kawę, herbatę i napoje na tzw. przerwy kawowe
- Pałac Łochów zaoferował bezpłatne noclegi dla trenerki
- Lioni czyli Okręg 121 pokryliśmy koszty: trenerki, druk dyplomów, komplet podręczników dla nauczycieli oraz obiady (udało się lokalnie załatwić catering w cenie 14 PLN/osoby).
Koszty Okręgu są pokrywane z grantu otrzymanego z LCIF. Z perspektywy pierwszych zrealizowanych w tej kadencji warsztatów wydaje mi się, że można jeszcze w przyszłości próbować uzyskać jakieś dofinansowanie na część kosztów od samorządów lokalnych. I w tym kierunku zamierzam iść w przyszłości. Zwłaszcza, że w tym roku po raz pierwszy wystąpiłyśmy jako Klub do Gminy o dofinansowanie obozu wakacyjnego (niestety wiązało się to trochę z “papierologią” ), ale udało się! - wstępnie mamy obiecane dofinansowanie w wysokości 170 PLN/osobę. Planujemy wkrótce wystąpić o kolejne dofinansowanie na organizację zajęć z nauki języka angielskiego dla Domu Dziecka – ale o tym już innym razem
WARSZTATY
Poniżej w skrócie przedstawiam raport, który opracowała nasza trenerka Helena Dobrodziej na podstawie ankiet wypełnianych przez nauczycieli po zakończeniu warsztatów.
Główne przeszkody we wprowadzaniu programu Lions Quest w szkołach wg. nauczycieli:
- niezdyscyplinowanie grupy w czasie lekcji (klasa sportowa)
- oporni rodzice
- brak czasu (45 min lekcja), a po szkole dzieci mają inne dodatkowe zajęcia
- brak godzin dodatkowych
- brak zaangażowanie ze strony niektórych uczniów
- nie wszyscy nauczyciele zmobilizują się do wprowadzenia zajęć na godz. wychowawczej
- mało czasu, najpierw program, potem profilaktyka
- brak współpracy ze strony nauczycieli
Co było najbardziej przydatne na warsztatach ?
- metody aktywizujące, sposoby rozwiązywania konfliktów
- aktywności integrujący grupę
- materiały do wykorzystania w praktyce
- praktyczne działanie - przykładowe lekcje
Wnioski – własne i nie tylko. NALEŻY:
1. organizować warsztaty w porozumieniu z lokalnymi władzami - burmistrzami i wydziałami oświaty, żeby były organizowane w miejscach szczególnie zagrożonych
2. zapraszać nauczycieli z kilku szkół , domów dziecka - dzięki temu następuje wymiana doświadczeń z różnych środowisk
3. na przyszłość bardziej angażować kluby, żeby po warsztatach kontynuować i uzupełniać działania
4. minimalizować koszty organizowania warsztatów
5. zachęcać nauczycieli do przygotowywania zajęć w kilka osób – już tych w ramach godzin wychowawczych
6. rozważyć możliwość prowadzenia warsztatów w czwartki i piątki po południu oraz w sobotę – po to, żeby niedzielę nauczyciele mieli wolną (wniosek uczestników).
7. należy po zakończeniu warsztatów organizować cykliczne spotkania (raz na pół roku, rok?)uczestników warsztatów z przedstawicielami klubu Lions, ktory zorganizował te warsztaty. Umożliwi to poznanie skuteczności dokształcania nauczycieli, wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami, kreowanie wniosków na przyszłość
A teraz przygotowujemy się już do kolejnego obozu opartego na programie LQ – tym razem 24 dzieci jedzie do Istebnej. Mam nadzieję, że ciąg dalszy moich opowieści z gminy Łochów nastąpi. A marzy mi się, żeby takie działania były kierowane również do innych miejsc na Mazowszu...
Hania Sobiech
LC Warszawa Arka
Przewodnicząca Regionu Centralno-Wschodniego